Check-in

Bergen: ahol megtanulod, mi az a 'slow traveling'

2017. november 04. - checkinblog

Manapság elég népszerű mindent lassan csinálni, a slow life mozgalom ugyanis szinte az élet inden területén alkalmazható, és menő is lett alkalmazni. Nem feltétlen azt jelenti ez, hogy mindent csigalassan csináljunk, hanem inkább úgy kell felfogni ezt az életformát, hogy ne aggódjunk feleslegesen, hagyjunk magunknak időt a dolgokra és arra is, hogy kiélvezzünk minden pillanatot. Elképesztően nyugodtan. A felfogást utazás során is bevezethetjük, egy olyan nagyszerű város pedig, mint Bergen, kiválóan alkalmas arra, hogy megtanítson rá minket!

Bergen majd 270 ezer lakosával Norvégia második legnagyobb települése, ám ettől egyáltalán nem fogjuk zsúfolt városnak érezni. Nagy szerencséje van ugyanis a fekvésével és gyönyörű környezetével, amiben a házak szépen eloszlanak, nem rendeződnek lakótelepekbe - így minden nagyon kisvárosias marad. Persze ettől még nem kell itt hegyek övezte unalomra számítani, hiszen egyetemvárosról beszélünk, ahol pezseg a kulturális és az éjszaki élet is. Tökéletes ez a kettősség, mert az is megtalálja itt a számítását, aki természetközeli nyugalomra vágyik és az is, aki kocsmákban, koncerteken vagy színházakban időzne és nagyokat beszélgetne/bulizna hajnalokba nyúlóan.

De ha ilyen nyüzsgő, akkor miért jó terep a slow travelinghez? Talán pont ezért, mert van hol sokat időzni, kikapcsolódni, élvezni a környezetet (legyen az természeti vagy kulturális). És persze a város könnyedsége, az emberek közvetlensége, nyugodtsága miatt. Ez nem az a hely, ahol aggódni kell hogy korán érkezel, hogy elkésel, vagy ahol akkora a forgalom, hogy alig jutsz A-ból B-be. Itt ráérsz, kedvesen szólnak hozzád és ha akarod, felmész a hegytetőre és három órát csak bámulsz ki a fejedből. Akkor is ha turista vagy és akkor is ha helyi.

Szerencsére Bergen csodás kikötőjét, halpiacát, hegytetőit vagy a Hanza-házak eldugott tereit a helyiek is használják és van mit átvenni a szokásaikból. Összeírtam, mi az amit, mindenképp érdemes kipróbálni, ha arra jártok.

Ejtőzés a hegytetőn

Bergent hét hegy veszi közül, melyek közül a Fløyen és az Ulriken tetejére kötelező felmenni, ha meglátogatjátok a várost. Előbbi az alacsonyabb és közvetlenül a városközpontból megy fel hozzá sikló. A hegytetőről nagyszerű kilátás nyílik a kikötőre és az öbölre, és számos kirándulóútvonalon haladhat innen tovább az, aki túrázni indulna. A Fløyfjellet otthont ad egy csapat kecskének is, akik a tetőn élnek egy kis akolban és rendkívül szemtelenül kunyerálnak ételt (ne vedd elő a banánt a közelükben, mert kiharapják a kezedből!), és található itt szép sűrű növényzetű erdő és egy kisebb tó is. A tavacska környékére járnak fel sokan grillezni, van is hozzá épített alkalmatosság.

Az Ulriken valamivel meredekebben és hosszabban is magasodik Bergen fölé. A hét hegy legmagasabbika 643 méterrel van a tengerszint felett és drótkötélpályás felvonón juthatunk fel rá, ha nem akarunk túrázni. Innen is számos útvonalon lehet kirándulni és akár a Fløyenre is átmehetünk. Az Ulriken tetején található tévétorony, étterem, sportpálya, drótkötélpálya, és sok-sok nagyszerű magányos hely, ahová ki lehet ülni élvezni a fantasztikus kilátást. Három órát töltöttünk itt az utóbbival, nem lehet betelni vele.

Dőzsölés a halpiacon és a pékségekben

Kerülni szoktam a tipikusan turistacsalogató helyeket, de a bergeni halpiacnak lehetetlen ellenállni. Megnyugtató a tény, hogy a városlakók is szívesen esznek a friss tengeri fogásokból vagy szerzik be itt a vacsorára valót. Tényleg érdemes, mert nem drágább, mint bármelyik éttermi étel és a lazacnak, rákoknak, kagylóknak nem is szabad nemet mondani. Nagyon szerettük a kikötő elején lévő standot a hangos és fura olasz-spanyol fazonokkal, isteni ételeket készítettek.

Amit pedig szintén érdemes itt bevezetni, az a lassú reggeli szuper édes péksütemények társaságában. Van város szerte jó pár kávézó és pékség, ahol a tipikus skandináv finomságokat kínálják. Elég jók a fahéjas-almás tételek, és ha ezen a vidéken járok sokkal szívesebben is eszem reggelire édeset, mint sósat.

Vegyülés a kikötőben és a Hanza-házak tövében

Bergen kikötője személyi kikötőnek nagy, egyébként pedig szépen körbejárható, miközben nyugodtan megpihenhetünk egy-egy vízbe nyúló szakaszán. Ha napsütéses az idő, teli lesz magánhajókkal, melyek fedélzetén a helyiek és a fjordmentén élő környékbeliek hesszelnek söröket szürcsölgetve. Persze ki ne tenné ezt! A kikötő egyik oldalán sorakozó Hanza-házak a Világörökség részét képezik. A közöttük futó szűk utcácskákban sok érdekességre bukkanni: vannak itt apró dizájnüzletek és menő kávézók is, vagy fura fából készült szobrok (például tőkehalakról). Izgi környék, ha elkerüljük a turistacsoportokat, de ennél talán még jobban bírtam a norvég lakóövezeteket.

Nagy séták a lakóházak között, lazulás a kocsmákban

Bergen egy olyan város, aminek nagyon is érdemes bejárni a legegyszerűbb lakóövezeteit is. Kedvencünk volt például a Bryggen feletti rész rengeteg fehér házikóval és cicával, de szerettünk eltévedni akkor is, amikor az Ulrikenhez vezető felvonó felé sétáltunk el a hegyoldalon. A napközbeni programok levezetésére pedig esténként különféle tematikus krimókban találtuk magunkat, legyen szó éppen metálkocsmáról, lemezbolt-kocsma kombóról, vagy szuper eklektikus egyetemi térről. Bergen diákváros, van szórakozási lehetőség bőven, amit ki is kell használni. Külön öröm, hogy sehol nem néznek ki, bárhol jól érezheti magát az ember.

Hajós fjord túrák

Bergenből vonattal is érdemes szétnézni, mert úgy hírlik, gyönyörűek az útvonalak. Sajnos erről nem tudok beszámolni (de, ha valaki volt már, ne habozzon elmesélni), viszont hajós fjord túrára szerencsére beneveztünk. Mégpedig egy kényelmes és laza 3 órás változatra Mostraumenhez. Ez pont jó arra, hogy az ember belecsöppenjen, miért is Bergen a fjordok kapuja Norvégiában. Olyan út a sziklafalak és fenyvesek között, hogy nem is lehet betelni a látvánnyal. Ráadásul azt is hagyja megtapasztalni, milyen szép, ahogy Bergen körbeépülte a fjordot, tiszta comói hangulatom lett tőle. Indul egyébként a városból számos különböző fjord túra, hosszabbak és rövidebbek is, viszont érdemes olyat keresni közöttük, aminek nem túl feszített a tempója, hiszen ezekhez a tájakhoz idő kell. Mégpedig minél több.

Bergenben én most anyukámmal és barátokkal 4 napot töltöttem, ami pont elég is volt arra, hogy a norvégok lazaságát magamba szívjam, és ezt a lassított, nyugodt életstílust úgy átvegyem, hogy egészen mostanáig megőrizzem. Ennél bőven több időt megér a hely, hiszen csillagtúrázni kiváló és van még sok zuga, amit meg kellene ismernem. Nagyon-nagyon jó élmény, amihez hozzájárult az is, hogy a helyi szokványos időjárástól eltérően 4 napon át verőfényes napsütésben volt részünk és idén konkrétan kifogtuk ott a 20 fokos nyarat szeptember legelején. Kíváncsi lennék, milyen esőben!

Ha tetszett a bejegyzés, lájkold a Check-in blog Facebook oldalát, és tuti nem maradsz le semmi jóságról!

Fotó és szöveg: Szabó Kata

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ea 2017.11.05. 18:47:33

Sokat esik az eso.

Csecse Becse 2017.11.05. 19:03:45

Az esőt mi sem úsztuk meg, de ezzel - és egy esernyővel - számolni kell, akárcsak azzal, hogy ha a környékbeli hegyekbe indulsz túrázni, akkor mindenhonnan dől a víz, tehát dagonya is lesz. A Floyen tetején kötelező megsimogatni a troll orrát. :)
Ami még kimaradt a posztból: van közvetlen járat Budapestről, és az árak. Merthogy Norvégia veszett drága a magyar zsebnek (2-3x-os szorzóval simán lehet számolni). Ugyan mi vonattal nem mászkáltunk, de busszal-komppal 2-3 óra alatt átmentünk Oddába, az is nagyon szép útvonalon vezetett.
Na, és mi van Odda mellett? A Trolltunga ;)

checkinblog 2017.11.05. 19:23:59

@Ea: Igen, ezért is írtuk, hogy a szokványos időtől teljesen eltérően volt 4 itt négy napsütötte napunk :) Mi is úgy készültünk, hogy esernyő+esőkabát kombó, ami alap, ha erre utazol.

checkinblog 2017.11.05. 19:27:47

@Csecse Becse: az utazásnak vagy az áraknak nem nehéz utánanézni, inkább azt szerettük volna elmesélni ezzel a bejegyzéssel, milyen ott lenni és miért is olyan jó ez :) A Trolltunga és még több túrázás pedig most nem fért bele a négy napba, ezért is lenne érdemes ide visszajönni még (hátha megint sikerül kifogni egy esőmentes időszakot :D). Amúgy a Trolltungánál nem volt kiábrándító tömeg és sor (bár ez is szezonfüggő lehet)?

Csecse Becse 2017.11.05. 19:37:06

@checkinblog: Mi majdnem 5 napba sürítettük bele Bergent és a Trolltungát - utóbbi volt a fő áttrákció, Bergenben meg a 7Fjells útvonala (részben :D )
Trolltungánál vannak sokan, igen, de a távolság és az útvonal nehézsége felszívja a tömeget, szóval nincs az, h. egymás sarkát tapossák a népek. A szirtnél van, hogy sorba kell állni, de okosan csinálják és mindenkinek kijár a pár perc, hogy nyugodtan fotózkodjon meg élvezze a kilátást anélkül, hogy belelógjanak a többi turisták.

checkinblog 2017.11.05. 19:40:35

@Csecse Becse: Ó, ezt jó olvasni, elég felemás véleményekkel találkoztunk eddig erről, de akkor a Trolltunga is élhetőnek tűnik :)

Csecse Becse 2017.11.05. 19:59:57

@checkinblog: Szerintem az. Küldtem róla videós beszámolót privátban, abban nagyjából látható egy június közepi, nem sokkal a megnyitás után, hétköznapi állapotban az útvonal. (jún. 15-ig csak vezetővel lehet felmenni - amikor szembejött egy vezetett csoport röhögtünk is, hogy ott gyalogol elöl 900 korona :D ).
Ha 1x jókedvem és igény is lesz rá, akkor írok róla. ;)

checkinblog 2017.11.05. 20:40:36

@Csecse Becse: Nagyon köszi! :) És írj róla!

Fredddy 2017.11.05. 22:56:20

Két napot voltunk nyáron egy nagyobb skandináv utazás egyik állomásaként, nekem egyáltalán nem ilyen andalgós-lassulós városnak tűnt, a belvárosban és a kikötőben lépni sem lehetett a turistáktól. Ha valaki magányra és a táj szépségére vágyik, az ország belsejében sokkal jobb helyeket találhat. Meg szakadt az eső is.
Ennek ellenére egyébként tetszett nekem is, de inkább a látnivalók és a múzeumok miatt: a Hanza-ház kötelező, van egy nagyon szép kis hajómakett-múzeum, a lepraműzeum elég durva, meg, ha éppen nyitva van, érdemes az erődöket is megnézni.(Csak érdemes előre jól megtervezni, mert nem mindegyik múzeum ugyanakkor van nyitva, viszont mindegyik elég rövid ideig: 11-12-kor nyitnak, és négykor általában be is csuknak.)
Ami a vasutat illeti, a Bergen-Oslo vonalat szokták említeni, mint nagyon szépet (nekünk is kimaradt)

Judit Csillag Sebestyén 2018.01.05. 15:29:11

Kedves Mindenki!

Május elején megyünk oda , írnátok pár sort az árakról( kaja,belépők,felvonók) Nagyon sokat segítene,előre is köszönöm